4 Haziran 2009 Perşembe

KÜRŞAT ZAMAN'IN
ELEŞTİRİ ALAN
ÖDÜLLÜ
KARİKATÜRÜYLE
İLGİLİ YANITI...

Sonuçları dün açıklanan, 26. Aydın Doğan Uluslararası Karikatür Yarışmasında İkincilik ödülü kazanan Antalyalı karikatürcü Kürşat Zaman'ın karikatürü, dünden bu yana "karikatür olmadığı" şeklinde eleştiriler aldı. Erdoğan Oğultekin'in MİZAHHABER'de yayınlanan eleştiri yazısı üzerine, Kürşat Zaman da MİZAHHABER'e aşağıda okuyacağınız yanıtı yolladı... Okuyalım...
Merhaba. Sn. Erdoğan Oğultekin'in bu yılki Aydın Doğan Karikatür yarışması'nda gördüğü ''bu karikatür diyemiyeceği şeyi''... nasıl yaptığımı anlatmak istiyorum; Bu fikir aklıma geldiği zaman kalemimi alıp defterime çizdim. Çok hoşuma gitti!

Daha sonra haftasonunu iple çektim. Tatil günüm geldiğinde Cumartesi sabah 7 de kalkıp farklı eskizlerini yaptım. Sonra ekolin boya ile kağıda döktüm çok cırtlak durdu, renk fikirden daha öne çıktı olmadı. Rapido ile diğer bir tanesini yaptım. Tarama ucuyla bir tane daha,zaten buna da mürekkep damladı!... Ertesi gün kuru boya ve toz pastel karışımı farklı bir çalışma yaptım ama bu sefer de yazıların çirkin oluşu fikri gölgede bıraktı.. Yani hiç birisi tam olarak kafamdaki bilgisayar ekranı görünümünü veremedi. Masamda aynı karikatürden 4-5 tane üstüste birikti. Baktım ki ne yapsam kalabalık duruyor, oturdum bilgisayarda çizdim, çok yalın oldu, fikri tam olarak anlatabildiğimi düşündüm... Gittim çıktısını aldım ve imzamı attım. Daha önceden çizdiğim diğer karikatürle birlikte bir zarfa koyup yolladım.

Olay bundan ibaret. Bu teferruatları anlatmamın sebebi,beni bu fikri bu şekilde sunmaya yönlendiren sebebi paylaşmak istememdendir. Aslında tarz olarak bana çok yabancı bir çalışma oldu, illüstratif durduğunun farkındayım. Ama bu fikri en iyi şekilde anlatabilmemin yolu kendimce bu oldu. Biten karikatürlerimi gördüklerinde her zaman 'maaşallah maaşallah' diyen annemle babam,bunu gösterdiğimde boş gözlerle bana baktılar:)

Velhasıl, sonunda güzel de bir karikatür oldu hani... Fakat ben yine de şu düşüncedeyim ; Yaşamın çoğu alanında geçmişten bugüne kadar sürekli bir değişim-gelişim var.

Resimden, heykelden, fotoğraf sanatına kadar her sanat dalında değişim sözkonusu. Çünkü insanlar değişiyor, beğeniler-beklentiler değişiyor. Teknoloji hayatımızda çoktan kendine yer edindi. Sn. Erdoğan Oğultekin Mizahhaber'e yazdığı mektubu, kağıda yazıp zarfa koyup pullayıp, postaneden göndermek yerine, oturduğu sandalyeden maille yazıveriyor mesela... Dozunu kaçırmamak-anlatılmak istenen fikri hep ön planda tutmak koşuluyla, az da olsa karikatürde teknolojiyi kullanmanın yanlış olmadığı kanısındayım. Ki, zaten bunu diyen ben, karikatürlerimde genellikle kara mürekkep kullanan birisiyim.

Bence yaptığım karikatür yerden yere vurulacak, Erdoğan Oğultekin'in dediği gibi ''bir tane de Türk'e ödül verelim gitsin'' türünden bir karikatür değil. Bence fikir çok önemli! Küçümseme ve hakaret içermediği müddetçe her bireyin eleştiri ve görüşlerine saygı duyarım.

Kürşat Zaman